Vill du ta dina betyg till nästa nivå? En certifierad privatlärare hjälper dig att få en djupare förståelse i ämnena och förbättra studieteknik och planering.
Läs merRetoriska knep
Att använda retoriska knep innebär att man använder olika språkliga metoder, både genom det man säger och hur man säger det, för att förbättra talet. De används ofta för att förstärka/förtydliga en poäng i talet och skapa minnesvärda fraser för åhörarna. De underlättar även memoreringen för talaren eftersom speciella uttryck är lättare att minnas än vardagliga. Dessutom kan det ge en imponerande och förtroendeingivande bild av dig som talare.
De retoriska knepen är många och kan kategoriseras på flera olika sätt. Nedan har vi listat de mest användbara.
Upprepningar (ofta i tretal)
Förklaring | Latinsk/grekisk benämning | Exempel |
---|---|---|
Saker och ting utelämnas/utesluts och är istället underförstådda. | Ellips | ”Hon gick därifrån”, vilket skulle kunna betyda att en flickvän gör slut med sin pojkvän. |
Bildspråk
Argumentation | Informativt | Hyllning |
---|---|---|
Vilka konsekvenser är starkast? | Vilka fakta är nödvändiga att ha med? | Vilka fakta är minnesvrda? |
Vilka är mest positiva? | Vilka fakta är minnesvärda? | Vilka fakta kan flest relatera till? |
Vilka är mest negativa? | Vilka fakta är roligast eller mest kontroversiella? | Vilka fakta är roligast? |
Vilka fakta är roligast eller mest kontroversiella? |
Avsiktliga felaktigheter
Ämne | Delprov | Vecka | Provdatum |
---|---|---|---|
Svenska, svenska som andraspråk | B1 + C1 | 6 | Tisdag 5 feb, 2013 |
Svenska, svenska som andraspråk | B2 + C2 | 6 | Torsdag 7 feb, 2013 |
Matematik | B + C | 11 | Onsdag 13 mar, 2013 |
Matematik | D + E | 11 | Fredag 15 mar, 2013 |
Biologi/fysik/kemi | 15 | Torsdag 11 april, 2013 | |
Engelska | Part B1 + B2 | 17 | Tisdag 23 apr, 2013 |
Engelska | Part C | 17 | Fredag 26 apr, 2013 |
Geografi/historia/religionskunskap/ samhällskunskap | 1 | 18 | Torsdag 2 maj, 2013 |
Geografi/historia/religionskunskap/ samhällskunskap | 2 | 18 | Fredag 3 maj, 2013 |
Motsägelser
Förklaring | Latinsk/grekisk benämning | Exempel |
---|---|---|
Saker symboliserar någonting helt annat. | Allegori | ”Sverige, denna trygga moderliga famn” |
Ett ord/begrepp byts ut mot ett annat som inte nödvändigtvis är en synonym men som fungerar i sammanhanget. | Metafor | ”Lejonet med backslick var tillbaka och jag kände återigen hur mina ben blev svaga” |
Sammansättning av två motsatser. | Oxymoron | ”Hon var fulsnygg” |
Objekt får personliga egenskaper. | Besjälning | ”Hennes barndomskvarter sjöng av lycka” |
Förenkling
Ämne | Provdel | Vecka | Provdatum |
---|---|---|---|
Svenska, svenska som andraspråk | Del B | 6 | Onsdag 6 feb, 2013 |
Svenska, svenska som andraspråk | Del C | 6 | Fredag 8 feb, 2013 |
Biologi/fysik/kemi | A1, A2, A3 | 12 | Tisdag 19 mar, 2013 |
Biologi/fysik/kemi | B | 15-dec | Tisdag- fredag 19-12 apr, 2013 |
Geografi/historia/religionskunskap/samhällskunskap | 1 | 16 | Tisdag 16 apr, 2013 |
Geografi/historia/religionskunskap/samhällskunskap | 2 | 16 | Onsdag 17 apr, 2013 |
Engelska | Part B | 17 | Onsdag 24 apr, 2013 |
Engelska | Part C | 18 | Måndag 29 apr, 2013 |
Matematik | B & C | 19 | Tisdag 7 maj, 2013 |
Matematik | D | 20 | Torsdag 16 maj, 2013 |
Citat
Kurs | Del | Vecka | Provdatum | Provtid (min) | |
---|---|---|---|---|---|
Engelska 5 | C | 47 | To 22 nov | 2012 | 80 |
Engelska 5 | B | 49 | On 5 dec | 2012 | 130 (+rast) |
Engelska 5 | C | 18 | Fr 3 maj | 2013 | 80 |
Engelska 5 | B | 20 | On 15 maj | 2013 | 140 (+rast) |
Engelska 6 | C | 48 | On 28 nov | 2012 | 100 |
Engelska 6 | B | 49 | Ti 4 dec | 2012 | 130 (+rast) |
Engelska 6 | C | 18 | To 2 maj | 2013 | 100 |
Engelska 6 | B | 20 | Ti 14 maj | 2013 | 140 (+rast) |
Matematik 1a,1b,1c | 50 | Ti 11 dec | 2012 | 210** | |
Matematik 1a,1b,1c | 21 | Ti 21 maj | 2013 | 210** | |
Matematik 2a*2b,2c* | 50 | Fr 14 dec | 2012 | 240** | |
Matematik 2a*2b,2c* | 21 | To 23 maj | 2013 | 240** | |
Matematik 3b,3c | 50 | On 12 dec | 2012 | 240** | |
Matematik 3b,3c | 21 | Fr 24 maj | 2013 | 240** | |
Matematik 4 | 21 | On 22 maj | 2013 | 270** | |
Svenska 1/ Svenska som andraspråk 1 | B | 48 | Ti 27 nov | 2012 | 120 |
Svenska 1/ Svenska som andraspråk 1 | C | 48 | Fr 30 nov | 2012 | 180 |
Svenska 1/ Svenska som andraspråk 1 | B | 17 | Ti 23 apr | 2013 | 120 |
Svenska 1/ Svenska som andraspråk 1 | C | 17 | To 25 apr | 2013 | 180 |
Svenska 3/ Svenska som andraspråk 3 | A | 46 | To 15 nov | 2012 | 240 |
Svenska 3/ Svenska som andraspråk 3 | A | 16 | To 18 apr | 2013 | 240 |
Retoriska knep innebär alltså att vara uppfinningsrik och fantasifull med det man säger i sitt tal för att få önskvärd effekt. Alla retoriska knep fungerar inte i alla lägen. Informativa tal/presentationer är generellt begränsade till ett fåtal retoriska knep medan argumenterande tal kan kryddas med nästintill samtliga. För att veta vilka knep man kan använda kan man fråga sig; Vilken poäng vill jag lyfta fram? Hur kan jag göra det så effektfullt som möjligt?
Kom igång med läxhjälp idag!

- Läxhjälp i hela Sverige
- Läxhjälp hemma eller online
- Läxhjälp för alla nivåer
- Börja med en prova-på-lektion
- Ingen bindningstid
- 9 av 10 når sina studiemål
- Nöjdhetsgaranti